SPEED MATHEMATICS!!! கணிதத்தில் வேகமா???
ஆம் கணிதத்தில் வேகம் கூட்டுவோமே !!!
http://tnsfchrompet.blogspot.in/2012/09/speed-mathematics-subtraction.html
கடந்த பதிவில் எளிய முறையில், அதி விரைவில் ஒன்று, இரண்டு மற்றும் அதிக இலக்க எண்களைக் கையாண்டு SUBTRACTION எனப்படும் கழித்தல் முறையில் கணிதத் தீர்வுகளைக் அதிவிரைவாகக் காணும் முறைதனை நாம் கண்டோம். தற்போது நாம் காணவிருப்பது; ஒன்று, இரண்டு மற்றும் அதிக இலக்க எண்களைக் கையாண்டு MULTIPLICATION எனப்படும் பெருக்கல் முறையில் கணிதத் தீர்வுகளைக் அதிவிரைவாக, எளிய முறையில் தீர்வுகளைக் காணும் முறைதனை இரண்டு பதிவுகளில் காண்போமே !!!
கடந்த பதிவில் எளிய முறையில், அதி விரைவில் ஒன்று, இரண்டு மற்றும் அதிக இலக்க எண்களைக் கையாண்டு SUBTRACTION எனப்படும் கழித்தல் முறையில் கணிதத் தீர்வுகளைக் அதிவிரைவாகக் காணும் முறைதனை நாம் கண்டோம். தற்போது நாம் காணவிருப்பது; ஒன்று, இரண்டு மற்றும் அதிக இலக்க எண்களைக் கையாண்டு MULTIPLICATION எனப்படும் பெருக்கல் முறையில் கணிதத் தீர்வுகளைக் அதிவிரைவாக, எளிய முறையில் தீர்வுகளைக் காணும் முறைதனை இரண்டு பதிவுகளில் காண்போமே !!!
LESSON THREE ::
MULTIPLICATION
Multiplication is the
process of finding the product of two quantities which are called the
multiplicand and the multiplier. Multiplication is denoted by the multiplication sign X, or by a
dot. Usually, students who study in secondary schools master multiplication
tables.
If you know little multiplication and 2
times table, you can do multiplication of numbers above 10 and 100 easily,
without using pen and paper. Bill Handley, Trachtenberg and few others have
tried these methods.
We begin multiplying
numbers up to ten.
Suppose you want to
know 8 X 6.
Write as below:
8 X 6
0 0
The first number to be
multiplied is 8. To make it you have to add 2. Write 2 in the circle below 8.
Similarly write 4 in the circle below 6 as number 4 is needed to make it 10.
Now it would be
8 X 6
2 4
Subtract diagonally
8 – 4 = 4 or 6 – 2 = 4.
This is the first digit of the answer. Multiply the numbers in the circles. Two
times 4 is 8. This is the second digit of the answer.
So, the answer is 48.
Let us see some more
examples:
a)4 x 9 ; b) 9 x 6; c)8
x 9; d) 8 x 7; e) 7 x 9; f) 5 x 9
a) 4 x 9
6
1
4 – 1 = 3 = 9 -6 multiply the
numbers 6 x 1 = 6. So, the answer is 3 6.
b) 9 x 6
1
4
9 – 4 = 5 = 6 – 1. Multiply the
numbers 1 x 4 = 4. So, the answer is 5 4.
c) 8 X 9
2
1
8 – 1 = 7 = 9 – 2. Multiply the
numbers 2 x 1 = 2. So, the answer is 7 2.
d) 8 X 7
2
3
8 – 3 = 5 = 7 – 2. Multiply the
numbers 2 x 3 = 6. So, the answer is 5 6.
e) 7 X 9
3
1
7 – 1 = 6 = 9 – 3. Multiply the
numbers 3 X 1 = 3. So, the answer is 6 3.
f) 5 X 9
5
1
5 – 1 = 4 = 9 – 4. Multiply the
numbers 5 X 1 = 5. So, the answer is 4 5.
Those who know tables, learning this
method is an added advantage. Otherwise, a little practice helps to learn the
method.
Now we will see how to
multiply numbers above 10 (Ten.)
Suppose
we need to multiply 95 by 98. {i.e., 95 X 98 =?}
5 is
needed to make 95 to 100 and 2 is needed to make 98 to 100. Write the numbers
in brackets as below.
95 X 98
(5) (2)
Take away these numbers
diagonally. (95 – 2 or 98 – 5 = 93.)
Multiply the numbers in the
brackets. (5 X 2 = 10)
The answer is 9310.
Try these multiplications:
1) 97 X 94; 2) 96 X 98; 3) 99 X 98; 4)91 X 92
1) 97 X 94 the
answer is 9118.
(3)
(6)
2) 96 X 98 the
answer is 9408.
(4)
(2)
3) 99 X 98 the
answer is 9702.
(1)
(2)
1) 91 X 92 the
answer is 8372.
(9)
(8)
In the
above problems 10 and 100 are used as reference numbers respectively. Using these
reference numbers multiplying numbers in the Teens such as 13, 21 etc;
Let us multiply 12 X 18.
12 and 18 are above
reference number 10. So let us use (+) sign and write as below. (+2) (+8); 12 X 18; work diagonally i.e., 12 + 8 =
20. Multiply 20 by the reference number 100. It is 200. It is a part of the
answer. Multiplying the numbers in the brackets we get 16. So, the answer is
200 + 16 = 216.
If the number to be
multiplied is below reference number put the brackets as below. Example: 6 X 9
=? (-4) and (-1). Take away diagonally. 6 – 1 = 5 or 9 – 4 = 5. So, five times
10 are 50. Multiply the numbers in the brackets. (-4) X (-1) = 4. So, the
answer is 50 + 4 = 54.
Try another example:
13 X 32: (+3) (+22), the
reference number is 10.
13 X 32 =? Add diagonally
13 + 22 = 35 = 32 + 3. Multiply 35 by the reference number 10, i.e. 35
x 10 = 350. Multiply the numbers in the brackets and add with 350. 3 x 22 = 66
+ 350 = 416. So the answer is 416.
Try another example:
102 X 108. These numbers
are above 100. The reference number is then 100.
Write 2 and 8 in the
brackets as the numbers are above 100.
(+2) (+8)
Reference 100…. 102 X
108 = 110 00 (subtotal)
16
Answer……….110 16
Try another example:
108X 125. These numbers
are above 100. The reference number is then 100.
Write 2 and 8 in the
brackets as the numbers are above 100.
108 + 25 = 133 = 125 + 8: multiply 133 with the
reference number 100.
i.e. 133 X 100 = 133
00. This is a part of the answer. Multiply the numbers in the brackets. 8 X 25
= 200. Add with 13300.
(+8) (+25)
Reference 100…. 108 X 125
= 133 00 (subtotal)
2 00
Answer……....135
00
So, the answer for 108 X
125 = 13500.
A REFERENCE NUMBER IS ALWAYS NECESSARY.
அடுத்தப் பதிவில் இரு வேறு ரெபரன்ஸ் எண்களைக் கொண்டு பெருக்கும் முறைதனைக் காண்போமே!!
அன்புடன்
AND.கிருஷ்ணமூர்த்தி / tnsfchromepet.
No comments:
Post a Comment